پادکستها پدیدهای هستند که چند سالی است تلاش میکنند در ایران نیز مانند برخی کشورها جایی برای خودشان باز کننداما همچنان این تلاش موفق نبوده است تا به امری همهگیر تبدیل شود. دلیل آن چیست؟
در حال حاضر با ظهور چند پادکست پرطرفدار، زمان بررسی و تحلیل مناسبی است. مدیریت ارتباطات در این شماره از ماهنامه به موضوع پادکستها پرداخته است.
امیرعباس تقیپور مدیرمسئول این ماهنامه در بخشی از سرمقاله خود آورده: اگر رسانههای رسمی و دولتی با اعمال سانسور یا نادیده گرفتن حق مخاطبان خود اجازۀ ضبط و پخش برنامههای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی ورزشی را به همۀ سلیقهها و گروههای مرجع نمیدهند، تکنولوژیهای اطلاعات و ارتباطات این مشکل را برطرف کردهاند و با کمترین امکانات و هزینهای ناچیز به آنها اجازۀ تولید محتوا میدهند، هرچند تولید محتوا در فضای دیجیتال، منحصر به گروهها نیست، بلکه اشخاص نیز میتوانند بسته به علاقهمندی و استعدادی که دارند، تواناییشان را عرضه و برای خود طرفدار، محبوبیت و شهرت کسب کنند.
پادکست (Podcast) یکی از پدیدههای تکنولوژیکی است که از حدود ۱۵ سال پیش برای تولید محتوای صوتی و حتی تصویری مورداستفاده قرار گرفت.
ارزشها و قابلیتهای پادکست برای اشخاص و سازمانهایی که با برنامهریزی دقیق و سازوکارهای منظم قصد عرضۀ توانمندیهای خود را دارند این امکان را فراهم میکنند که با سهولت و بدون محدودیتهای رایج در رسانههای رسمی بتوانند به تولید و توزیع محتوا بپردازند و امکان دسترسی و ارتباط آسان با مخاطبانشان را فراهم کنند.
در زیر عناوین مطالبی که در پرونده پادکست این شماره کار شده آورده شده است:
- پادکست؛ شهرزاد قصهگوی ما نوشته محسن ایلچی
- از شبنامه تا پادکست، به قلم بابک زمانی
- روایت بردیا دوستی ازپادکست و ماجراهایش، پادکست قرار نیست بینقص باشد
- هنوز تنم میلرزد! نوشته بهرام تیموری
- تجربۀ تولید پادکست در گفتوگو با سه تن از پادکسترهای ایرانی، بهارِ پادکست ایرانی
- دل به امید صدایی که مگر در تو رسد، مسعود خطیبی
- همنوایی پادکست با فرهنگ شفاهی ما ایرانیان، آدمی فربه شود از راه گوش... به قلم کاوه رهنما
- فرهنگ شفاهی و آموزش در گفتوگو با کاوه بهبهانی، فاهمۀ شفاهی خطرناک است نه فرهنگ شفاهی
- ادبیات بر امواج فناوری؛ درباره پادکست نوشته مسعود هوشیار
- دانستن تنها عامل درست عمل کردن نیست به قلم شیما محمدی زرغان
- گپوگفتی با علی بندری راوی محبوبِ چنل بی، همۀ دنیا اخبارهایی که میشنویم نیست، به قلم عل ورامینی
آنچه در پرونده فیلترینگ میخوانید:
- گلخانۀ فیلترینگ! نوشته مهناز پیرابی
- منطق فیلترگذاران چیست؟ یا چرا از دید فیلترگذاران فیلترینگ کار درستی است؟ در دفاع از فیلترینگ
- به قلم محسن آزموده
- گفتوگوی علی ورامینی با مسعود سپهر، استاد علوم سیاسی فیلترینگ و امنیت ملی
- درنگی بر معرفتشناسی فیلترینگ نوشته صادق رضاییمنش
- علی پیرابی در گفتوگو با دکتر محمدرضا کلاهی، فیلترینگ و چه باید کردها
- با وجود فیلترینگ، ۴۷ درصد از کاربران از تلگرام استفاده میکنند، مسیر مبهم فیلترینگ به قلم منوچهر دینپرست
از دیگر مطالب این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات میتوان به:
- راهی نو برای ارتباطات عمیق، نوشته سعید هادیپور
- عصر گفتمان ۱۸ شریعتی و گفتمان روشنفکری دینی به قلم حسن بشیر
- نهادینهسازی گفتوگوی اجتماعی در بافتار ارتباطات بین دولت و مردم، نوشته علی حیدری
- قوانین کاربردی طراحی اینفوگرافیک، به قلم مریم سلیمی
ماهنامه مدیریت ارتباطات به صاحبامتیازی مؤسسه مطبوعاتی دایره رنگی ایدهآل و مدیرمسئولی امیرعباس تقیپور به سردبیری سمیرا رستگارپور منتشر میشود.
نظر شما